Go to ...

Newsy Polska i Świat

Wolne polskie media bez cenzury

15 listopada 2018

Glutation – kluczowy przeciwutleniacz. Jak podnieść jego poziom ?


Glutation jest naturalną substancją wytwarzaną przez organizm i najważniejszym przeciwutleniaczem. Jest obecny we wszystkich komórkach, a największy jego poziom występuje w komórkach wątroby. Glutation jest rozpuszczalnym w wodzie białkiem zbudowanym z trzech aminokwasów: kwasu glutaminowego, glicyny i cysteiny, w organizmie uaktywnia się w formie zredukowanej GHS.

Glutation jak zwiększyć produkcję

W ostatnich latach glutation budzi ogromne zainteresowanie świata nauki. Dotychczas ukazało się ponad 100 tysięcy recenzowanych publikacji na temat tego związku, który  uznano za podstawowy czynnik zachowania zdrowia.Ta dobra prasa jest w pełni uzasadniona, gdyż niezwykła i osobliwa jest struktura glutationu, jego biosynteza i biodegradacja, jak również funkcje jakie pełni w ustroju.

Niestety nowoczesny styl życia sprawia, że coraz większy odsetek populacji ma deficyt tej molekuły długowieczności, a z badań jednoznacznie wynika że poziom GSH w komórkach jest podstawowym czynnikiem warunkującym stan zdrowia i długość życia.

Rola glutationu

Glutation jest najważniejszym czynnikiem antyoksydacyjnym, jakim dysponuje organizm. Odgrywa główną rolę w utrzymaniu fizjologicznej równowagi między pro-oksydantami i antyoksydantami, co decyduje o życiu i śmierci komórek ponadto:

    • Neutralizuje działanie wolnych rodników, zapobiega degeneracji komórek
    • Zapewnia prawidłowe działanie innych antyoksydantów np. witaminy E i witaminy C 
    • Działa jako substancja odtruwająca, neutralizuje toksyny, oczyszcza z metali ciężkich
    • Stymuluje działanie układu immunologicznego, wspomaga produkcję białych krwinek, jest podstawowym czynnikiem decydującym o aktywności limfocytów T
    • Chroni organizm przed toksynami środowiskowymi
    • Chroni DNA przed uszkodzeniami wolnych rodników, zapobiega skracaniu telomerów [1]
    • Posiada unikalną zdolność odtwarzania uszkodzonych składników komórki głowinie białek i lipidów błon komórkowych i DNA [2]

glutation molekuła życia

Niski poziom glutationu oznacza, że organizm nie radzi sobie z usuwaniem wolnych rodników, które uszkadzają komórki, wykazuje słabą odporność na zakażenia bakteryjne, wirusowe, grzybicze oraz rozwój komórek nowotworowych a nagromadzone toksyny osłabiają lub wręcz uszkadzają wątrobę. Zanieczyszczona krew roznosi szkodliwe związki po całym organizmie, do tego dochodzą problemy metaboliczne i stopniowe wyniszczanie organizmu.

Glutation jest najważniejszą molekułą, nieodzowną do zachowania zdrowia, spowolnienia procesów starzenia, zapobieganiu nowotworom, chorobom serca, zwyrodnieniom, otępieniu i wielu innym. Jest niezbędny w powodzeniu każdej terapii począwszy od autyzmu, poprzez nowotwory, choroby autoimmunologiczne i zwyrodnieniowe po chorobę Alzheimera . Dr Mark Hyman

Produkcja glutationu stopniowo obniża się wraz z wiekiem. Sposób odżywiania i tryb życia w znacznej mierze przyspiesza ten proces.
Główne czynniki degeneracyjne:

  • toksyny środowiskowe
  • smog elektromagnetyczny
  • żywność przetworzona i genetycznie modyfikowana
  • chroniczny stres, niedobory snu
  • choroby, urazy
  • leki farmakologiczne – nawet zwykły paracetamol błyskawicznie ograbia organizm z zapasów

Organizm nie jest w stanie przyswoić glutationu w czystej postaci, musi być produkowany przez samą komórkę. Podany doustnie w formie suplementu zostanie w całości rozbity enzymatycznie w jelicie cienkim, nie wiadomo jaka ilość ostatecznie dostatnie się do komórek.  Ponadto istnieje ryzyko, że przy długotrwałym podawaniu organizm może „uznać”, że nie musi go już produkować  Zatem zamiast szukać suplementów należy dostarczyć komórkom budulca i składników do jego syntezy oraz zapewnić organizmowi warunki (o tym na końcu) – resztę zrobi on sam.

W jaki sposób podnieść poziom glutationu ?

Do produkcji niezbędne są białka i kilka związków:

Cysteina 
Jest jednym z trzech aminokwasów z których zbudowany jest glutation. Najlepszym jej źródłem jest białko serwatki. I znów nie w formie izolatów w suplementach, ale wyprodukowana domowym sposobem. Serwatka jest łatwo przyswajalna, ma niskie pH, dostarcza unikalny kompleks jakości składników.  Cysteina w białkach zbóż i kukurydzy ma mniejszą przyswajalność. Więcej o serwatce tutaj 

Selen
Selen podobnie jak witamina E jest antyoksydantem. Selen działa jako silny antyutleniacz i jest wymagany, aby organizm wytworzył GSH.
Dużo selenu można znaleźć w nieoczyszczonej soli morskiej i kopalnej, mięsie i podrobach, sporo jest w jajkach i innych produktach. Badania wykazały, że wątróbka wołowa jest skutecznym sposobem na zwiększenie poziomu glutationu, także selen z wątróbki ma większą biodostępność niż w suplementach.  [2]

Siarka
Kolejnym „suplementem” niezbędnym do zwiększenia poziomu glutationu jest żywność bogata w siarkę czyli czosnek, cebula, seler, kapusta, kalafior, jarmuż, jarmuż, rzodkiewka, rzepa, brukiew, rukiew woda, gorczyca, brokuły, kalafior, pomidory, czarna i czerwona porzeczka, jajka, ryby, mleko niepasteryzowane i ponownie… serwatka

Metionina
W wyniku przemian metioniny cysteiny i homocysteiny powstaje glutation. Przy niedoborze witamin B6, B12 lub kwasu foliowego poziom homocysteiny się zwiększa, obniża metioniny i cysteiny. Dlatego trzeba regularnie dostarczać z pożywieniem witaminy z grupy B.

Kwas α-liponowy
Dostarczą go brokuły, szpinak, mięso wołowe, zwłaszcza podroby i wątróbka oraz zioła. Kwas ALA stymuluje syntezę glutationu, pomaga przewracać poziom GSH po każdym wyczerpaniu zapasów.

Witaminy B6, B9, B12 i H (biotyna)
Wg dr Hymana składniki metylacyjne, są najprawdopodobniej krytyczne dla utrzymania produkcji glutationu. Występują w największym stężeniu w wątróbce wołowej, szpinaku, burakach, brokułach, szpinaku, awokado, ciecierzycy, fasoli, drożdżach.

Witaminy C i E
Przeciwutleniacze pomagają podnosić poziom glutationu w czerwonych krwinkach i limfocytach, pomagają jego w recyklingu i utrzymaniu na optymalnym poziomie.

Ostropest plamisty
Ostropest plamisty wzmacnia miąższ wątroby, zapobiega nadmiernej utracie glutationu, może zwiększyć jego produkcję o ponad 35% [4] można dołączyć inne zioła wspomagające wątrobę.

Kluczowa przyswajalność 

O ile nie jest trudno dostarczyć wraz z pożywieniem składników niezbędnych do produkcji glutationu, o tyle trudniej ma się sprawa z przyswajaniem, bo wiele czynników może zaburzać absorpcję.

I tak np. niedobór kwasu żołądkowego zaburza wchłanianie niektórych pierwiastków oraz  witamin z grupy B – witamina B 12 jest przyswajalna poniżej 1%!  Podobnie nieszczelne jelita, niewydolna wątroba, zaburzenia metaboliczne, niedostateczna ilość enzymów trawiennych,  a nawet tak banalna czynność jak właściwy sposób jedzenia, którą współczesny człowiek zatracił ma wpływ i na odżywienie komórek i na produkcję glutationu.

 

The post Glutation – kluczowy przeciwutleniacz. Jak podnieść jego poziom ? appeared first on Sekrety-zdrowia.org.

czytaj cały artykuł...

Więcej artykułów od sekrety-zdrowia.org