Bloomberg: Trzaskowski zależy od głosów przedsiębiorców. 20 proc. z nich to elektorat Mentzena
28 maja 2025
Rząd Donalda Tuska musi pozyskać poparcie przedstawicieli biznesu, jeśli chce wygranej swego kandydata w drugiej turze wyborów prezydenckich – napisała w środę agencja Bloomberg. Przedsiębiorcy, którzy głosowali na Sławomira Mentzena, są wielką szansą dla Rafała Trzaskowskiego – czytamy w artykule.
Bloomberg przypomniał, że – według sondażu Ipsos – Trzaskowski zebrał w pierwszej turze wśród liderów biznesu najwięcej głosów ze wszystkich kandydatów. Jednak prawie 20 proc. przedsiębiorców zadeklarowało swoje poparcie dla kandydata o skrajnie prawicowych poglądach; hasłem wyborczym Mentzena było „silna, bogata Polska”.
Zdaniem Szymona Ossowskiego, politologa z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, wśród wyborców kandydata Konfederacji znajdują się osoby prowadzące małe biznesy poza Warszawą, w tym lokale gastronomiczne, salony kosmetyczne czy fryzjerskie. Jego zdaniem widzą oni mniej korzyści wynikających z członkostwa Polski w UE, a mocniej odczuwają codzienne koszty związane z prowadzeniem firmy i zatrudnieniem pracowników.
„Przedsiębiorcy, którzy głosowali na Mentzena, są wielką szansą dla Trzaskowskiego” — powiedział prof. Ossowski w wywiadzie dla Bloomberga. „Musi ich pozyskać, jeśli marzy o zwycięstwie” – podkreślił politolog.
W artykule przytoczono wyniki sondażu, w którym wzięli udział członkowie organizacji Beauty Razem, reprezentującej ok. 100 tys. polskich przedsiębiorców i specjalistów z branży kosmetycznej. Badanie, przeprowadzone przed pierwszą turą wyborów, wykazało, że 30,7 proc. poparło Trzaskowskiego, 27,4 proc. Mentzena, a 6,7 proc. Karola Nawrockiego, kandydata popieranego przez PiS.
„Kwestie światopoglądowe są ważne, ale priorytetem jest gospodarka” – powiedział Michał Łenczyński, prezes Beauty Razem. „Wiele osób jest w stanie głosować nawet wbrew swoim przekonaniom, aby zmusić polityków do spełnienia ich oczekiwań biznesowych” – dodał.
Bloomberg przywołuje także wypowiedź prezesa Polskiej Rady Biznesu Wojciecha Kostrzewy, według którego Trzaskowski jest „symbolem i gwarantem proeuropejskiego stanowiska” i który będzie działał na rzecz „silnej pozycji gospodarczej, w tym też wewnątrz UE”.
Kostrzewa stwierdził, że bliskie związki Polski z UE są kluczowe dla dużych firm, których inwestycje poza granicami kraju w ostatnich latach gwałtownie wzrosły.
Jak zaznacza Bloomberg, dla innych polskich przedsiębiorców płynna współpraca kolejnego prezydenta z rządem Tuska może być kluczowa dla wprowadzenia zmian, których pragną firmy. Wśród nich agencja wymienia obniżenie składek na opiekę zdrowotną dla przedsiębiorców, co zostało zawetowane w maju przez obecnego prezydenta Andrzeja Dudę. (PAP)
mzb/ ap/ ktl/
Artykuł Bloomberg: Trzaskowski zależy od głosów przedsiębiorców. 20 proc. z nich to elektorat Mentzena pochodzi z serwisu Nowy Dziennik.
czytaj cały artykuł...