Lot był opóźniony, skasowany – należą się nam pieniądze
4 października 2024
Sąd Najwyższy Kanady podtrzymał przepisy zwiększające odszkodowania dla pasażerów linii lotniczych, którzy ucierpieli z powodu opóźnień, odwołań lotów i uszkodzeń bagażu na międzynarodowych lotach.
W piątek najwyższy sąd Kanady jednogłośnie oddalił apelację grupy linii lotniczych, która zakwestionowała kanadyjską Kartę praw pasażerów, co jest zwycięstwem pasażerów linii lotniczych w całym kraju.
Air Canada, Porter Airlines Inc. i 16 innych skarżących argumentowało, że przepisy o ochronie pasażerów linii lotniczych wprowadzone w 2019 r. naruszają światowe standardy i powinny zostać uznane za nieważne w przypadku podróży do i z kraju.
Rozpoczęte w tym roku postępowanie prawne wykazało, że przepisy, wprowadzając bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące odszkodowań za odwołane loty lub zgubiony bagaż w czasie podróży zagranicznych, przekroczyły uprawnienia Kanadyjskiej Agencji Transportu i naruszają międzynarodowe zasady znane jako Konwencja montrealska.
W grudniu Federalny Sąd Apelacyjny oddalił sprawę linii lotniczych, z wyjątkiem jednego przepisu, który odnosi się do czasowej utraty bagażu.
Kanadyjska Agencja Transportu i prokurator generalny argumentowali, że nie ma konfliktu między ochroną pasażerów a Konwencją montrealską, będącą wielostronnym traktatem.
Zgodnie z przepisami federalnymi pasażerowie muszą otrzymać odszkodowanie w wysokości do 2400 dol., jeśli odmówiono im wejścia na pokład z powodu przepełnienia samolotu — tzw. flight bumping. Opóźnienia i inne płatności za odwołane loty uzasadniają odszkodowanie w wysokości do 1000 dol.
Podróżni mogą otrzymać odszkodowanie w wysokości do 2300 dolarów za zgubiony lub uszkodzony bagaż, choć dokładna kwota zależy od kursów walut.
Od czasu wejścia przepisów w życie pięć lat temu rząd podjął dalsze kroki w celu ich zaostrzenia. Powodem tych działań był chaos na lotniskach, niekończące się kolejki do kontroli bezpieczeństwa i przepełnione hale bagażowe w 2022 r.
W 2023 r. zmieniono prawo, aby usunąć luki, które umożliwiały liniom lotniczym unikanie wypłacania odszkodowań klientom, oraz podjęto działania mające na celu ustanowienie bardziej usprawnionego systemu rozpatrywania skarg.
Nowe przepisy miały również na celu zaostrzenie kar poprzez maksymalną karę grzywny w wysokości 250 000 dolarów za naruszenia ze strony linii lotniczych — co stanowi dziesięciokrotny wzrost w porównaniu z poprzednimi przepisami
Kolejna poprawka — obie jeszcze nie weszły w życie — przerzuciłaby koszty regulacyjne skarg na barki przewoźników. Środek ten, który według niedawnej propozycji regulatora kosztowałby linie lotnicze 790 dol. za skargę, ma na celu zachęcenie ich do poprawy jakości usług, a tym samym zmniejszenie liczby skarg przeciwko nim.
Tymczasem liczba zaległych skarg do krajowego organu regulacyjnego ds. transportu stale rośnie i w zeszłym miesiącu wynosiła około 78 000.
The post Lot był opóźniony, skasowany – należą się nam pieniądze appeared first on Goniec.
czytaj cały artykuł...